- Advertisement -Newspaper WordPress Theme
BydleníČeské restaurace žádají rozvozové firmy o solidaritu

České restaurace žádají rozvozové firmy o solidaritu

Zhoršující se situace během druhé vlny pandemie nového koronavirus způsobila, že česká vláda přistoupila k novým opatřením a mimo jiné znovu zavřela restaurace.

Ty jsou nyní odkázány na výdej přes okénko nebo rozvoz. Právě rozvozové firmy se dostaly pod palbu kritiky, protože bez ohledu na ekonomickou situaci restaurací své poplatky nesnížily.

Jak uvedl server iDNES.cz, majitelé restaurací i Svaz obchodu a cestovního ruchu je proto vyzvali, aby projevily solidaritu a alespoň dočasně poplatky, které dosahují více než 40%, snížily.

Restaurace žádají solidaritu

Autoři výzvy – Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace malých a středních podniků a Asociace hotelů a restaurací – vyslali podobný odkaz i stravenkovým firmám.

Žádají je, aby jim do června 2021 snížily poplatky, které v praxi dosahují 6 až 7% z nominální hodnoty stravenky, a pomohli tak zachránit restaurační byznys před kolapsem.

Podle firem v gastronomickém odvětví by toto solidárně gesto měli rozvozové firmy jako Dáme jídlo, Wolt, ale také Rohlík.cz a Košík.cz udělat, protože zatímco restaurace bojují o každého hosta, tak rozvozový byznys výrazně roste.

„Přestává se nám to návratné. My zlevňujeme, abychom něco prodali, ale rozvozové firmy si své marže drží. Z denních menu si účtují 25%, za la carte 30%,“ postěžoval se zlínský podnikatel Zdeněk Babulík, který provozuje restaurace Myslivna a Legenda.

Rozvoz využívá pouze proto, aby nemusel vyhazovat jídlo v období, kdy se právě neprodává. Momentálně je to každé druhé jídlo. „Navíc, když někdo platí stravenkami, je to katastrofa, jsme v minusu,“ dodal.

Ekonomicky to příliš nedává smysl ani podle dalších oslovených vlastníků restaurací.

„Když se vezme v úvahu průměrná ziskovost gastronomie 10%, tak jsme v totální pasti. Navíc, my musíme hradit i náklady na obaly, jako jsou krabičky, tašky a podobně,“ řekl Luboš Kastner, spolumajitel skupiny Hospodské, která má pět restaurací v Plzni a jednu v Praze.

Rozvozové firmy se hájí tím, že i ony mají své náklady, které zahrnují marketing, dopravu nebo mzdy. Účtují si i za to, že gastronomickým podnikem najdou zákazníka, který by k nim jinak nepřišel.

Největší firma na trhu Dáme jídlo svým zákazníkům bez vlastní rozvozové flotily účtuje marži 30%.

„Slouží k tomu, abychom našim restauračním partnerům dokázali zprostředkovat nové zákazníky a dokud restaurace využívá náš rozvoz, tak především na pokrytí nákladů na rozvoz naším kurýrem,“ říká ředitel Filip Finglas. Dodává, že díky komunikaci s hosty šetří majitelem restaurací čas a náklady na personál.

Zákazníků zkoušejí oslovovat raději samy

Restaurace se rozvozu obvykle spíše vyhýbají a zkoušejí zákazníků oslovovat samy, například prostřednictvím sociálních sítí. To však v současném období nestačí. Některé koncepty se navíc na rozvoz nehodí. Ideální na doručování je například pizza, sushi nebo burgery.

„Naše jídla se na rozvoz nehodí, využíváme jej však v jedné naší restauraci. Přicházíme tím v podstatě o celou marži,“ řekl Ondřej Rákosník, spolumajitel sítě italských restaurací La Collezione, kam patří desítka podniků včetně aromat nebo La Finestra In Cucina.

Rozvoz proto zajišťuje vlastní cestou, nyní však raději zavřel a lidí poslal na brigádu, protože samotný rozvoz nedává ekonomický smysl. Vůči rozvozových firmám je však smířlivější než kolegové z restauračního sektoru. Jak řekl, je stoupencem volného trhu.

„Nechci nikoho soudit, zda je to levné nebo drahé. Ani oni nedělají jednoduchý byznys a více firem už zkrachovalo,“ dodal Rákosník.

Subscribe Today

GET EXCLUSIVE FULL ACCESS TO PREMIUM CONTENT

SUPPORT NONPROFIT JOURNALISM

EXPERT ANALYSIS OF AND EMERGING TRENDS IN CHILD WELFARE AND JUVENILE JUSTICE

TOPICAL VIDEO WEBINARS

Get unlimited access to our EXCLUSIVE Content and our archive of subscriber stories.

Exclusive content

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

More article

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme